Gold Coast Reisebrev

Opp

Her er en reiseskildring fra vår ferie til Surfers Paradise på Gold Coast (Gullkysten) i

Australia 7-18. februar 2002.

Se bilder fra denne ferien ved å klikke her.

Les mer om Gullkysten ved å klikke her.

Torsdag 7. februar 2002.

Vi tok taxi hjemmefra klokken 19:30 og kom til Kuala Lumpur internasjonal flyplass KLIA rundt 20:10. Først måtte vi ordne elektronisk visa til Australia, men det gikk relativt greit. Innsjekkingen  og passkontroll gikk også greit så vi fikk god tid på oss. Derfor tok vi litt mexikanske forfriskninger og Nachos på restauranten Chili's. Klokken 21:30 gikk vi mot avgangen, og da vi kom var ombordstigningen allerede startet. Men det gjorde ingenting, vi fikk plass til all handbagasje og fant plassene fort. Flyet var ikke helt fullt, bare nesten, og nøyaktig klokken 22:15 begynte det å røre på seg helt nøyaktig etter ruten. Snart var vi i luften og på vei mot Australia og Gullkysten med Malaysian Airlines rute MH 135. Flyturen var meget bra og det var nesten ikke bevegelser på flyet. Servicen var meget god, men vi måtte takke nei til middag alle sammen siden vi ikke var noe særlig sultne. Fredrik spilte litt dataspill mens Morten og Inger så hver sin film. Flyet, et Boing 777, hadde TV-monitor for alle setene med spill, internett, filmer og musikk. Etter en stund la Fredrik seg på gulvet og sovnet med en gang. Inger og Morten så filmene ferdig før de sovnet rundt 02 på natta.

Fredag 8. februar 2002.

Når man har en flytur på bare 8 timer og dessuten mister 2 timer på grunn av tidsforskjellen så sier seg selv at det ble en kort natt for alle sammen. Fredrik sov 6 timer mens Inger og Morten måtte ta til takke med 3-4 timer. Derfor er det litt av et sjokk å bli vekket til frokost klokken 07 Australsk tid når klokken bare er 05 i Malaysia. Vel, vi våknet nå etter hvert, litt stive og lemstret i kroppen, men ellers i godt humør. Frokosten gikk ned på høykant og litt etter gikk vi inn for landing på Brisbane internasjonale flyplass litt før skjemaet klokken 08 lokal tid. Tidsforskjellen til Norge er hele 9 timer, så vi landet egentlig klokken 23 torsdag kveld etter norsk klokke.

Etter landingen var det passkontroll igjen som gikk relativt greit, kun et lite problem med visa til Inger som de løste raskt. Vi fant reisevesken med en gang og det gikk fort å komme seg ut i ankomsthallen, kun en ekstra sjekk av noen av Fredriks boller var nødvendig fra helsemyndighetene. Det er en relativt liten ankomsthall for en såpass stor by som Brisbane å være. Været var bra, sånn lett overskyet og rundt 27 grader, men ikke så fuktig som i Malaysia. Etter 3 kvarters venting kom leiebilfirmaet East Coast Car Rentals og hentet oss og kjørte oss til deres kontor utenfor sentrum av Brisbane. Vi hadde valgt et lite leiebilfirma på grunn av at de hadde slike gode priser, og vi ble ikke skuffet siden vi fikk en stor bil til prisen av en liten fordi de ikke hadde noen små inne. Det er billig å leie bil her nede, vi betaler bare ca. kr. 200 pr. dag som inkluderer forsikring. Like etter klokken 10 var vi ute på motorveien og satte kursen mot Gold Coast som ligger vel 80 km sør for Brisbane. Rundt halvveis tok vi lunsj på McDonald’s of fyllte full tank med bensin som bare koster rundt kr. 4,00 pr. liter her nede.

Sånn rundt klokken 11:45 ankom vi Surfer’s Paradise på gullkysten. Førsteinntrykket mens vi kjørte gjennom hovedgata var at dette er en typisk australsk badeby som kan sammenlignes med Mandly Beach i Sydney, Ft. Lauderdale i Florida eller South Beach i Miami. Det er rent, fint, varmt, mye folk, mange turistbutikker, mange gaterestauranter og et yrende badeliv. Vi fant fort vårt leilighets-hotell og fikk en leilighet i 13. etasje med en vidunderlig utsikt over Stillehavet og Surfer’s Paradise stranden. Det er en leilighet med et adskilt soverom og den er nok sånn ca. på 80m2 i størrelse kan en tenke seg. Nede på 4. etasje er det 2 svømmebasseng, minigolf, tennisbane, bowling, osv. som en kan kose seg med. Balkongen er ganske stor og en ser ut over en stor del av byen og stranda. Alt som en trenger er her i leiligheten så en kan leve et normalt liv uten noe hotell stress. Vi pakket ut i en fart og deretter dro Inger på en oppdagelsestur mens Morten og Fredrik slappet av litt med TV og litt små-soving. Rundt klokken 16 dro vi alle ned på stranda får å sjekke forholdene. Vannet var litt kaldt med store surfer bølger, men været og selve stranda er perfekt og best av alt ligger bare en 3 minutters gåtur fra leiligheten vår.

Vi spanderte en time eller mer på Surfers Paradise stranden. Vi tok bilder, Fredrik lekte seg og vi slappet av og solet oss litt...med andre ord så stor-koset vi oss. Det var en fin liten bris som blåste bortover og det var gøy å bare se på folket og livet på stranda. Det er tydelig at dette er en strand som befolkningen her benytter til sport og aktivitet på ettermiddagene. Det er store surfer-bølger som kommer inn fra dønninger ute på Stillehavet og det er mange surfere ute med surfebrettene.

Etter strandturen tok vi en gåtur rundt i byen og tittet i butikker og snuste på livet. Etter en stund tok vi middag ute i andre etasje på Hard Rock Cafe like ved der vi bor. Etter middagen handlet vi matvarer slik at vi kan lage frokost og middag selv og ellers er selvhjulpen i leiligheten. Da vi kom tilbake til leiligheten rundt 19 var vi dødstrette. Vi leste litt blader og Fredrik spilte Gameboy før vi gikk til sengs tidlig denne fredags kvelden. Det hadde vært en lang dag og en kort natt, og dessuten skal vi ut på en eller annen temapark i morgen. Vi gleder oss veldig og Fredrik er helt i ekstase. Det skal bli godt å våkne i morgen lørdag og bare titte ut over byen, stranda og Stillehavet og kjenne en våkner sakte opp i sola. Vi setter oss nok på balkongen og bare nyter livet før vi tar en god eggfrokost. Fredrik forlanger nemlig egg til frokost, stekt eller kokt, hver gang Morten har fri eller vi er på ferie. Men det er i morgen det og da kommer det mer fra vår reiseskildring fra gullkysten i Australia!

Lørdag 9. februar 2002.

Vi våknet litt senere enn beregnet, men det kan nok være reisen som satt i kroppen. Vi hadde en god frokost og satt på balkongen og koset oss en stund. Det var et fantastisk vær, rundt 29-30 grader og strålende sol fra skyfri himmel. Etter litt tenking bestemte vi oss for å dra til Warner Bros. Movie World (Warners filmverden). Det tok oss bare en halv time å kjøre dit siden denne parken ligger langs Gold Coast Highway nordover mot Brisbane. Da vi kom dit så vi raskt at parken er ganske liten i forhold til samme parker i Orlando og Los Angeles i USA. Dessuten merket vi at parkeringsplassen ikke var halvfull engang. Men tiden nå er jo lavsesong så det kan jo være normalt. Vi kjøpte 3-dagers pass som kan bruke i Movie World, Sea World og Wet and Wild. Deretter får en gå tilbake til en av parkene gratis.

Inne på Movie World ble vi fort overrasket hvor fint og bra det var. Parken er litt forskjellig fra andre parker vi har sett. Vi stormet rett inn på Politiskolens stuntforestilling som startet akkurat da vi kom innenfor porten. Det var litt av et show med politi og røvere, biler som krasjet, raske motorsykler, eksplosjoner, pistolskudd, utrolige stunt og mye moro. Forestillingen avsluttet med at politi-helikoptret styret så flammene stod i været, og en kjente virkelig varmen fra flammene i ansiktet! Fredrik både lo og var redd på samme gang og bestemte fort at den forestillingen skulle vi se om igjen neste gang!

Etter dette tok vi turen inn på Harry Potters verden. Det var helt OK å gå gjennom byen og settene en hadde sett fra filmen, men Fredrik syntes det var litt kjedelig. Vi gikk videre inn på Superstars forestilling, men også det syntes Fredrik var kjedelig siden det bare var et danse og synge show. Derfor gikk vi over til ”Looney Toones” byen. På veien dit traff vi Snurre Sprett, Daffy Duck, Sylvester og flere andre tegneserie figurer som vi tok bilde med. Inne i ”Looney Tunes” byen fant Fredrik en berg-og-dal-bane som måtte testes ut. Det endte med at vi kjørte den 5 ganger. Deretter rotet Fredrik og Morten seg inn på Snurre Spretts elvetur og den var både gøy, spennende og skremmende.

På veien  videre innover parken måtte vi stoppe ved rådhuset hvor det var et kjempebra Lynvingen forestilling midt i gata. Det var Ismannen som ville gjøre alle om til is, men heldigvis kom Lynvingen med bilen sin og reddet alle sammen. Dette inspirerte Morten og Fredrik til å prøve Lynvingens nye luftbil i en slik bevegelses-kino. Meget bra. Mot slutten av dagen skulle vi prøve den enorme og livsfarlige ”Lethal Veapon 2” (Farlig Våpen 2) berg-og-dal bane. Men minstehøyden var 130 cm og Fredrik er bare 127 cm så bare Morten kunne prøve den. Og det var nok bra det for verre greie skal en lete lenge etter. Det var en slik stol som bare henger rundt et rør og så sitter en der og dingler med bena. Den første oppoverbakken er jo OK, det blir litt høyt etter hvert, og du verden for en fart en kommer ned med. Etter to runder helt trillrundt (opp-ned) og to twist-snurrer hadde en virkelig fått nok. En følte seg helt mørbanket da den endelig stoppet.

Til slutt spiste vi litt pølser og handlet litt Warner logo klær før vi kjørte hjem sånn cirka 17:30. Vel hjemme gikk vi ut i gatene rundt leilighetskomplekset og tittet litt. Til slutt satte vi oss på en fortausrestaurant og spiste Pizza. Klokken 20:30 var vi hjemme igjen og da var det bare å sette seg å se åpningseremonien i Olympiaden fra Salt Lake City. I morgen, søndag, har vi tenkt å ta det rolig og spandere dagen på stranda her i Surfers Paradise. Det så fryktelig nydelig ut i morges og er det samme vær i morgen kommer det til å bli en super dag. Stranda og vannet så helt fantastisk ut. Resten av temaparkene her rundt om har vi tenkt å dra til på ukedagene. Dermed blir det nok ikke så mye å skrive om i morgen siden en kan jo ikke skrive så mye om strandlivet selv om en har det helt topp, eller?

Søndag 10. februar 2002.

Som planlagt så spanderte vi dagen på Surfers Paradise stranden rett nedenfor leiligheten. Det er gangbru over strandveien slik at en kan gå rett ned på stranden. Der leiet vi to strandstoler og en parasoll, og så satte vi oss ned og koset oss. Sola stekte fra skyfri himmel så en må virkelig passe seg for ikke å bli solbrent. Temperaturen er rundt 30 grader, men siden det ikke er så fuktig og en lett bris bortover stranda så kjennes det ikke så varmt ut. Fredrik sprang rundt og lekte seg i sanden og i vannet. Morten og Fredrik prøvde å stå imot de store surfebølgene, men de ble litt store og sterke iblant. Midt på dagen tok vi oss en hamburger og hele tiden slukket vi tørsten med mye vann. Rundt 16 begynte vi å trekke oss hjemover. Morten tok en timers joggetur langs stranden, det var helt fantastisk. Alt i alt var det en helt vidunderlig dag. I morgen har vi tenkt å prøve Sea World parken.

Det er ganske morsomt å sitte her nede i Australia og se de olympiske leker på TV. For 10 år siden, i 1992, satt Inger og Morten i en leilighet i Sydney og så på olympiaden i Albertville. Nå er vi igjen i Australia og på nytt er det OL. Ingen av utøverne er de samme, bare vi som er tilbake i samme land. Australierne er ganske interessert i sport og viser alle øvelser selv om det er i opptak. Selv har de vel ingen direkte medaljehåp, dette er jo ikke akkurat et vintersportland. På grunn av tidsforskjellen til Salt Lake City så sender de opptakene klokken 20:30 dagen etter. Vi fikk sett Kari Traa ta gullet i kulekjøring. Men ellers var det ikke så mye norsk å se så vi får håpe det forbedrer seg etterhvert. Australierne feirer alle vinnere med samme entusiasme så det er godt å få OL kommentarene fra en australier og ikke en nordmann.

Mandag 11. februar 2002.

Da vi våknet var det strålende sol fra skyfri himmel igjen. Det så ut til å bli en meget varm dag, værmeldingen sa 32°C. Vi tok en rask og god frokost og var tidlig ute på Sea World som bare er 10 minutter fra her vi bor. Da vi kom innenfor portene tok vi først noen bilder ved forskjellige fotopunkt inne på parken, siden gikk vi til Cartoon Network (tegneseriefigur) standen. Etterpå prøvde Fredrik og Morten ”Thrillseeker” (Spenningsøkeren) berg-og-dal-bane som var meget bra, Fredrik sa at han fikk vondt i magen etter den første nedoverbakken. Men å prøve den mye større korkeskruen ”Corckscrew” ville han ikke da han så det var opp-ned og rundt-i-tull to ganger. I stedet tok han og Inger en liten båttur inn i en vulkan som heter Bermudatriangelet og som ble avsluttet med at båten tok et stup ned i vannet. Etter dette fikk Fredrik møte Tom og Jerry og vi fikk tatt noen fine bilder.

Det var utrolig varmt og vi svettet og drakk vann hele tiden. Derfor gikk vi inn i en kinosal og så en tredimensjonal film om pirater som het ”Pirates 3D Adventure”. Det er slik film som en må ha 3D briller på for å se alle dybdeeffektene. Fredrik både bøyde seg bakover og dukket ned da kanoner ble rettet mot oss og avfyrt rett foran nesa, eller da biene kom flyvende rett framfor ansiktet vårt og truet med å stikke oss. I tillegg var det virkelige effekter så da duene bæsjet så ble en våt i hodet, og da noen gikk inn i et kjempe edderkoppnett så følte en strengene over nakken. Dette var en 3D film som var mye bedre enn det vi har sett før. Etter kinofilmen var det sjøløve forestilling som Fredrik syntes var meget bra. På vei bort mot delfin forestillingen møtte vi Scoopy Doo og Dexter som vi tok bilder sammen med. Delfin forestilling var bra og etter det tok Fredrik og Morten en-skinne-toget ”Monorail” tilbake til inngangen, mens Inger gikk tilbake.

Som avslutning på dagen i Sea World tok Fredrik og Morten en helikoptertur rundt Surfers Paradise. Det var to andre jenter med på samme tur, de var fra Norge og besøkte noen venninner her på Surfers Paradise. De hadde komme hit på torsdag i forrige uke og skulle videre til Sydney og Melbourne senere. Det ble en helt utrolig fin helikoptertur i strålende solskinn og med en helt utrolig utsikt. Vi fløy langs stranden og Morten filmet hele tiden og fikk med leilighetsbygningen vi bor i og området og stranda rundt. Fredrik syntes det var kjempe spennende å fly helikopter, og etterpå kjøpte vi t-skjorter som viser at vi gjorde det! Men Fredrik sier han vil ikke bli noen helikopter pilot.

Da vi kom hjem sprang Morten ut og kjøpte 2 sekspakker med XXXX bitter øl (uttales 4X og er et av Australias mest populære øltyper). Det er et fantastisk godt øl og ble konsumert på balkongen mens vi satt og så på solnedgangen og surferlivet på stranda. Rundt kl. 20 gikk vi ut og spiste middag på en uterestaurant like ved her vi bor. Vi spiste på samme restaurant som i går kveld, og maten var kjempegod. Hva vi skal gjøre i morgen har vi ikke bestemt ennå, men siden været er så fantastisk bra så kan det være at vi bare velger stranden igjen. Mot helga er det spådd å skye over med litt lett regn, så det er kanskje best å benytte tiden på stranda mens været er godt? Temaparkene kan en jo ta når som helst, også i lett regn!

Tirsdag 12. februar 2002.

Vi stod opp rundt klokken 9 og da var Inger allerede stukket på handling til det største handle sentret her som heter Pacific Fair. Solen skinte igjen fra en neste skyfri himmel og det var fine surfer bølger på stranda. Fredrik og Morten bestemte seg for å gå å teste det surfebordet vi kjøpte dagen før. Det er et sånt badebord på halve størrelsen av et riktig stor surfebord.

Da vi kom på stranden merket vi fort at vinden var veldig sterk. Og ikke nok med det, surfer bølgene var enorme. Vi tok likevel sjansen og hoppet i vannet, men bølgene var virkelig store. Selv på en halv meters vann kom det bølger på 1 meter slående innover. Vi fikk da testet surfebordet noe, men det var tungt å holde balansen i de sterke bølgene. Da Inger kom rundt klokken 14 gikk vi heller opp i svømmebassenget og svømte litt.

Inger syntes Pacific Fair handlesenter var meget bra. Det var litt ute og litt inne og masse av butikker. Hun fikk handle en god del og gikk seg nesten vill til slutt, hun skulle nesten ikke ha funnet utgangen.

Australierne er et hyggelig og hjelpsomt folkeslag. Det er utrolig rent og sikkert her. Hvis en tar et bilde kommer de fram og spør om de kan hjelpe med å ta bilde av hele familien sammen. Livet i denne badebyen er ganske avslappet. Det er en avslappende stemning over alt. Alt er så enkelt og lett å komme til, fra å kjøre bil her til å handle, alt er ordnet og lagt til rette. En ferie til Australia er virkelig noe en kan rekommandere til de fleste, om det er Sydney, Gold Coast, Perth eller Cairns så er det mye å se og gjøre. Og best av alt, når det er vinter på den nordlige halvkule så er det sommer på den sørlige. Med andre ord så er det midt på sommeren her på Surfers Paradise nå i Februar. Det er noe å tenke på for kald-frosne nordmenn!

På kvelden spiste vi middag for tredje kveld på rad på uterestauranten Avenue like ved her vi bor. Maten der er kjempegod. Etter middag gikk vi i en spillehall slik at Fredrik fikk spilt litt spill. Etter det spilte vi minigolf og til slutt bowling siden alt finnes inne i nedre etasje av leilighetshuset her vi bor. Vi glemte visst å fortelle det før, dette leilighetshuset ligger på toppen av Paradise Shoppingcenter! Snakk om å bo midt i smørøyet!

Onsdag 13. februar 2002.

Vi stod opp tidlig og som vanlig var det strålende sol. Men det var noen godvær-skyer på himmelen. Vi kjørte rett ut på Dreamworld som ligger ca. 18 km nordover mot Brisbane. Dreamworld er en park med masse berg-og-dal-baner og mye annet moro for barn og voksne.

Vel innenfor porten fikk Fredrik seg en tatovering. Det syntes han var veldig tøft, han valgte en hai på den ene armen. Deretter tok vi en taubane inn til regnskogen. Der fikk vi møte kenguru og koala bjørner, og mange andre australske dyr. Vi fortsatte videre rundt parken og kom inn til berg-og-dal-banene. Vi hoppet alle sammen på Thunderbolt og det var litt av en skrekkopplevelse med to opp-ned runder og mange twister. Alle sammen fikk vondt i hodet av de skarpe bevegelsene. Derfor var det bare Morten som prøvde de andre ”farlige” tingene, som Cyclone, The Gigant Drop, Tower of Terror, osv. Hvis du vil prøve et 120m fritt fall, eller 0-160 km/t på 7 sekunder med et 4G rykk og bakover fall på 100m, eller 360 grader utslettelse i Wipeout, eller noe slikt...da er Dreamworld noe for deg!

Mot slutten av dagen var det Fredrik som bestemte og vi kjørte litt mindre spennende ting som et damplokomotiv og gruvesjakt berg-og-dal-bane, og Fredrik prøvde alle andre spill og leker som var på parken (og det er ikke lite). Alt i alt var det en meget vellykket dag i meget bra vær.

Da vi kom hjem tok Morten seg en joggetur langs stranda, og etterpå spiste vi kveldsmat i leiligheten. Resten av kvelden så vi på OL. Australierne gjør narr av seg selv i en reklame som er meget morsom. De har tatt flere av de australske gullmedalje vinnerne fra OL i Sydney i 2000 og latt dem prøve en vinteridrett hver...og det har gitt mange morsomme episoder skal dere vite. Australia forventer akkurat ikke noen medalje fra Salt Lake, men de har utøvere med i mange forskjellige disipliner. Men som de sier her: No worries (ingen bekymringer)!

Torsdag 14. februar 2002.

For første gang siden vi kom hit var det skyet da vi stod opp. Men sola kom igjennom etterhvert og utover dagen ble det sånn halv-skyet og ganske fint. Vi dro til vannparken Wet and Wild (våt og vill) som ligger like ved Movie World. Det var en skikkelig bra vannpark for store og små. Det var vannsklier i alle fasonger og høyder, og mange fine bassenger og liketil en sandstrand. Fredrik og Morten testet alle de tøffe skliene som Speed Coaster, White Water Flumes, Double Screamer og Mammoth Falls. Det ble ikke tatt så mange bilder men til gjengjeld så filmet vi mye slik at alle kan se vi hvilke sklier vi snakker om. Senere på dagen hadde vi lunch ved Giant Wave Pool og så solet vi oss og slappet av. Da vi gikk hjem sa Fredrik det var en meget artig dag, men fremdeles holdt han Movie World som den beste parken.

Da vi kom hjem dro vi å handlet på handelsentret Pacific Fair igjen og denne gange kjøpte vi to bodyboard (kropsbord=små surfer bord) som vi skal ta med hjem til Malaysia. Middag hadde vi som vanlig på uterestauranten Avenue like ved her vi bor, og som vanlig var maten meget bra!

Fredag 15. februar 2002.

Siden vi hadde kjøpt slike 3-park billetter så bestemte vi oss for å benytte bonus billetten til å prøve Movie World en gang til. Denne gangen kom vi litt tidligere og det var betraktelig mer folk tilstede enn sist vi var der. Vi satte oss ned ved hovedgata og snart fikk vi se paraden som gikk gjennom gatene. Alle kjente skikkelser fra Warner Bros. var med i paraden, inkludert Lynvingen, Snurre Sprett, Daffy Duck, Sylvester, osv.

Etter paraden gikk vi til Looney Tunes bydelen igjen slik at Fredrik fikk kjøre sin favoritt berg-og-dal-bane en 2-3 ganger igjen. Så gikk vi på et show om filmeffekter og lydeffekter i filmer og det var meget interessant og morsomt. Så bar det ut til fotografering med Lynvingen. Etterpå var det Politiskolen stuntshow igjen, og det var like morsomt og spennende som sist syntes Fredrik. Fra Politiskolen bar det rett på en 3D tegnefilm, og så var det bilder med Snurre Sprett som stod på programmet. Vi avsluttet dagen med Looney Toones musikkforestilling som bestod av sang og dans med alle kjente tegneserie figurer.

Etter Movie World skyndte vi oss hjem og så bar det til Jupiter Hotell og Kasino for å se en stor forestilling kalt Hidden Palace. Det var magi, dans, akrobatikk, sang og spesielle effekter sammensatt til en vidunderlig  forestilling. Men etter showet var vi så trøtt at det bar rett hjem og til sengs.

Lørdag 16. februar 2002.

Siden det var vår siste hele dag så hadde vi bestemt å tilbringe den på stranda. Vi ordnet oss med to sandstoler og parasoll og satte oss ned midt på Surfers Paradise stranden og bare nøt livet. Solen skinte fra skyfri himmel og det var en vidunderlig dag. Fredrik og Morten prøvde de nye kroppsbordene og surfet litt på bølgene som var ganske store og sterke.

Så mens Morten dro Fredrik rundt på kroppsbordet i vannkanten så skrek plutselig Fredrik til. Han hadde fått en slik liten brennmanet (marine stinger) på handa og det gjorde kjempe vondt. Han hylte og skrek og hovnet opp med en gang. Vi fikk skylt handa hans med iskaldt vann ganske rakst og livredderne hjalp oss med litt is for å kjøle ned hevelsen. Men det tok nesten en time med kontinuerlig nedkjøling med vann og is før svien ga seg og da ville Fredrik hjem til svømmebassenget i stedet.

Vi tilbrakte den neste timen ved svømmebassenget før vi klarte å overtale Fredrik til å bli med på stranda igjen. Da vi kom ned så vi det var massevis med slike små blå brennmaneter i vannkanten. Det er dessverre en av bakdelene med strendene på nord-østre del av Australia, på sommeren skylles massevis av ”marine stinger” opp på strendene. Lengre nord er det nesten ikke mulig å svømme i vannet i flere måneder på grunn av disse manetene. Og når vi kikket oss litt rundt så var det jo satt opp fareskilt mot disse også. Vel, uansett vi fikk gravet noen flere sandslott og testet kroppsbordet igjen. Det gled fantastisk bra og når Morten dro Fredrik opp i fart på noen centimeters vann og slapp så surfet han 15-20 meter bortover stranda. Det syntes han var kjempe gøy, men skrekken for maneter ville liksom ikke slippe helt.

På kvelden var det løvedans i gatene siden det var feiring av det Kinesiske Nyttår. Klokken 19 var det et helt utrolig fyrverkeri fra stranden som vi satt på balkongen og tittet på. Vi avsluttet med en bedre middag på Hard Rock Cafe og lot Fredrik spille litt i spillehallen hvor vi bor. Deretter var det hjem for å pakke veskene for søndag 17. februar bærer det hjemover med Malaysian Airlines MH 134 igjen fra Brisbane klokken 15:15 lokal tid. Da venter 8 timer flytur på oss og vi lander ikke i Kuala Lumpur før klokken 21:15 lokal tid søndags kveld.

Søndag 17. februar 2002.

Vi sjekket ut fra leiligheten klokken 10 på morgenen. Så parkerte vi bilen og gikk litt rundt i byen og tittet og handlet litt. Klokken 12 kjørte vi mot Brisbane og flyplassen og var der klokken 13. Innsjekkingen gikk fint og vi fikk handlet litt blader og spist en hamburger før vi måtte gå ombord flyet.

Flyturen hjemover var veldig humpete med urolig vær og risting nesten hele veien. Det er ganske langt å fly 8 timer på dagtid når en ikke får sove noe. Vi fikk sett mange filmer, lest mange blader, spist og kjedet oss. Klokken 20:41 lokal tid landet vi i Kuala Lumpurs internasjonale flyplass KLIA. Etter å ha fått bagasjen tok vi taxi rett hjem og var innenfor døren klokken 23.

Hjemme i leiligheten så alt ut som før og gullfiskene hilste oss velkommen hjem. Da var den ferien over for denne gang og så var det bare å vente på neste...

Se bilder fra denne ferien ved å klikke her.

Les mer om Gullkysten ved å klikke her.

Jul i Norge Halloween 2002 Bilder sept. 02 Botnhamn 2002 Skandinavia 2002 Pan Pacfic Resort Fredriks Bursdagsfest Besøk fra Tromsø Beijing, Kina Formel 1 Gold Coast Björn besøker oss

Hjem Oppslagstavle Fotoalbum Golfsider Vår Leilighet Skolebilder Besøkende Kuala Lumpur Julebilder Nyttårsaften